Jazda po łuku - jak poprawnie wykonać to zadanie egzaminacyjne?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak wygląda jazda po łuku na egzaminie na prawo jazdy?
  • O czym należy pamiętać podczas jazdy po łuku?
  • Na czym polega metoda ,,na słupki", a na czym ,,na lusterka"?

ODWIECZNE PYTANIE KIEROWCÓW

Sztuka jazdy po łuku – klucz do sukcesu na egzaminie

Dla wielu kandydatów na kierowców, manewr jazdy po łuku może wydawać się nie lada wyzwaniem. Mimo że to zadanie egzaminacyjne, na pierwszy rzut oka, nie wydaje się być aż takie trudne, bo przecież wystarczy przejechać z punktu A do punktu B, to jednak stres towarzyszący kursantowi często prowadzi do zapominalstwa o najważniejszych zasadach, a za takie błędy płacimy... niepowodzeniem. Dodatkowo uczucie wewnętrznego niepokoju może być  także spotęgowany przez fakt, że kierujemy pojazdem, z którym nie mieliśmy wcześniej do czynienia.
Aby uniknąć takiej sytuacji, warto rozważyć opcję zdawania egzaminu na podstawionym pojeździe oferowaną przez naszą Szkołę Jazdy w Krakowie. Dobrą alternatywą jest też odbycie całego kursu na identycznym modelu samochodu, jakiego używa się w MORD podczas egzaminu. Jeśli masz taką możliwość, pomocne może być również skorzystanie z symulatorów jazdy, co korzystnie wpływa na zręczność za kierownicą.

Przebieg zadania na egzaminie –

kluczowe aspekty jazdy po łuku

Egzamin praktyczny rozpoczyna się od pytań dotyczących budowy pojazdu. Następnym etapem jest manewr jazdy po łuku, gdzie samochód umieszczony jest w „kopercie”. Istotne jest, aby pamiętać o podstawowych czynnościach takich jak zamknięcie drzwi, zapięcie pasów, regulacja fotela i lusterek, oraz włączenie świateł. Pominięcie jakiegokolwiek z tych elementów może zakończyć egzamin niepowodzeniem.

 

Podczas wykonania manewru jazdy po łuku, zasadnicze jest unikanie nadmiernego używania gazu i płynne operowanie sprzęgłem.

Trzymanie nogi nad hamulcem pozwala na szybką reakcję, a regularna kontrola położenia pojazdu w lusterkach bocznych zapewnia pełną kontrolę nad sytuacją.

JAZDA PO ŁUKU WSKAZÓWKI

Elementy, o których najczęściej zapominamy

W procesie nauki jazdy po łuku istotne jest przestrzeganie zasad obowiązujących na egzaminie i to już od samego początku. Zawsze należy przede wszystkim pamiętać o tym, by rozejrzeć się dookoła przed ruszeniem. Jazda z minimalną prędkością, operowanie wyłącznie sprzęgłem przy ruszaniu – to kluczowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę. Przed rozpoczęciem manewru upewnijmy się, że:

  • wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte,
  • światła włączone zgodnie z przepisami (światła dzienne przy dobrej widoczności lub światła mijania, gdy jest ona ograniczona),
  • a także, że jesteśmy gotowi do jazdy – w tym celu warto obrócić głowę w lewo i prawo, pokazując egzaminatorowi, że jesteśmy przygotowani i świadomi sytuacji)

JAZDA PO ŁUKU DO TYŁU - JAK SOBIE PORADZIĆ?

Szkoła jazdy WEGA

Chociaż większość osób radzi sobie z jazdą do przodu, cofanie wzdłuż łuku i powrót do miejsca startu może sprawić problem.

NAJWIĘKSZE WYZWANIE DLA KURSANTÓW?

Jazda po łuku do tyłu

Dwie główne metody jazdy po łuku do tyłu to jazda "na słupki" oraz "na lusterka". Metoda "na lusterka" jest zazwyczaj bardziej zalecana, ponieważ w lepszy sposób oddaje realne warunki jazdy, a także jest łatwiejsza do opanowania i stosowania w praktyce.

JAZDA PO ŁUKU - METODY WYKONANIA

Metoda ,,na słupki"

W praktyce metoda "na słupki" wygląda następująco:

  • Ustawienie samochodu: Rozpoczynamy od ustawienia pojazdu w wyznaczonym miejscu, zwanym "kopertą".
  • Rozpoczęcie jazdy: Następnie, bez dodawania gazu, ruszamy, korzystając z półsprzęgła, co oznacza, że nie zwalniamy pedału sprzęgła do końca. Dzięki temu mamy większą kontrolę nad prędkością pojazdu.
  • Skręcanie: W odpowiednim momencie wykonujemy skręt w prawo, starając się ustawić pojazd centralnie w kopercie lub nieco bliżej jej prawej krawędzi.
  • Jazda do tyłu: Włączamy bieg wsteczny i z minimalną prędkością zaczynamy cofać.
  • Kontrola położenia: Gdy lusterko po prawej stronie znajdzie się między drugim a trzecim słupkiem, wykonujemy pełny obrót kierownicą w prawo.
  • Kontynuacja manewru: Jazdę do tyłu kontynuujemy, aż prawy bok pojazdu będzie równoległy do prawej ciągłej linii wyjścia z łuku.
  • Korekta kierownicy: Następnie odkręcamy kierownicę o jeden obrót w lewo i weryfikujemy poprawność toru jazdy, korzystając z lusterek.
  • Dalsza kontrola: Upewniamy się, że pojazd nie zboczy z wyznaczonej trasy, starając się jechać środkiem.
  • Zakończenie manewru: Podczas zbliżania się do koperty, delikatnie hamujemy, dociskając sprzęgło.
  • Zatrzymanie: Manewr kończymy, gdy przednie koła wraz ze zderzakiem przekroczą linie koperty.

Jest to metoda, która może okazać się pomocna w pewnych sytuacjach, jednak zaleca się korzystanie z bardziej uniwersalnych technik, takich jak jazda "na lusterka".

 

Jazda po łuku na lusterka

Jazda "na lusterka" to zalecana metoda, która jest nie tylko prostsza, ale również bardziej praktyczna w rzeczywistych warunkach jazdy. Ta metoda, z pewnością, pozwala na lepszą orientację w przestrzeni i zapewnia większą precyzję podczas wykonywania manewru. Skupienie się na lusterkach pozwala kierowcy na ciągłe monitorowanie sytuacji dookoła pojazdu, co jest kluczowym elementem bezpiecznej jazdy, nie tylko podczas egzaminu, ale również w codziennym ruchu drogowym. Nauczenie się do tej techniki może znacząco ułatwić późniejsze parkowanie czy manewrowanie w ciasnych przestrzeniach.

  • Wsteczny bieg: Na początku włączamy bieg wsteczny i zaczynamy cofać, obserwując sytuację w prawym lusterku.
  • Obserwacja linii łuku: Gdy linia łuku zacznie znikać z pola widzenia w lusterku, powoli kręcimy kierownicą w prawo, aby linia pozostała widoczna.
  • Prostowanie kierownicy: Kiedy zauważymy w lusterku, że linia zaczyna się prostować, odpowiednio korygujemy położenie kierownicy.
  • Kontrola toru jazdy: Kontynuujemy jazdę do tyłu, jednocześnie kontrolując tor jazdy w lusterkach bocznych. W razie potrzeby dokonujemy drobnych korekt.
  • Zakończenie manewru: Manewr kończymy, gdy podczas cofania zobaczymy w tylną szybę moment zatrzymania się w kopercie, czyli gdy przednie koła wraz ze zderzakiem przekroczą ciągłą linię. Ta metoda pozwala na lepszą orientację w przestrzeni.

Dzięki jeździe na lusterka kandydat na kierowcę uczy się również, jak efektywnie wykorzystywać wizualne punkty odniesienia, co przekłada się na lepsze ,,wyuczenie" wymiarów pojazdu i jego ustawienia względem otoczenia. A to umiejętność nieoceniona w wielu sytuacjach na drodze, szczególnie w zatłoczonych miastach, na parkingach, czy wąskich osiedlowych drogach bez wyznaczonych pasów ruchu.

Choć metoda "na słupki" może być użyteczna w specyficznych sytuacjach i dla pewnych osób, to jazda "na lusterka" okazuje się bardziej uniwersalna, bo przygotowuje kandydatów na kierowców do realnych wyzwań, z jakimi będą się mierzyć po zdobyciu prawa jazdy. Właśnie z tego powodu zachęca się kursantów do nauki i doskonalenia techniki jazdy "na lusterka", aby zwiększyć swoje szanse na pomyślne zaliczenie egzaminu praktycznego oraz podnieść poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy w przyszłości.

Naucz się, jak najłatwiej zrobić łuk na egzaminie ze Szkołą Jazdy WEGA

Jazda po łuku wymaga przede wszystkim spokoju, koncentracji i przestrzegania kilku kluczowych zasad. Niezależnie od wybranej metody, pamiętaj o płynnym operowaniu sprzęgłem i hamulcem, kontrolowaniu pojazdu za pomocą lusterek oraz zachowaniu minimalnej prędkości. Umiejętność ta nie tylko pomoże zdać egzamin na prawo jazdy, ale również będzie cenna w codziennym kierowaniu pojazdem. Opanowanie zarówno metody "na słupki", jak i "na lusterka" może okazać się przydatne w różnych sytuacjach na drodze, jednak to druga z nich oferuje większą elastyczność i jest zalecana jako główna technika do nauki i stosowania w praktyce.

SZKOŁA JAZDY WEGA

Zapraszamy do zapisów na kurs prawa jazdy