Tajemnicze kody w prawie jazdy - odkryj ich znaczenie

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego warto zapoznać się z kodami na prawie jazdy?
  • Czym różni się kod 01.01 od 01.06?
  • Jakie kody wyróżniamy?

KODY W PRAWIE JAZDY ROZPORZĄDZENIE

Dlaczego warto zapoznać się z kodami na prawie jazdy?

Czy wiesz, że drobne, niepozorne liczby na Twoim prawie jazdy mogą zadecydować o tym, czy zostaniesz ukarany mandatem? Właśnie tak, te niepozorne kody widoczne w kolumnie nr 12 prawa jazdy skrywają istotne informacje, a więc ignorowanie ich znaczenia i wartości może nas sporo kosztować. Kod 01.01 oznacza konieczność jazdy w okularach, zaś 01.06 umożliwia jazdę w okularach lub soczewkach kontaktowych. Ta różnica, choć niewielka, może skutkować mandatem w przypadku kontroli drogowej, jeśli akurat będziesz w soczewkach, a zgodnie z prawem powinieneś nosić okulary. Gdy zobaczysz, jak, z powodu mandatu, Twoje oszczędności się kurczą, z pewnością, ujrzysz też różnicę pomiędzy 1.01 a 1.06. Aby zapobiec temu i innym podobnym przewinieniom, zapraszamy do lektury!

Kody ograniczeń w prawie jazdy

Kody na prawie jazdy zawierają informacje na temat ograniczeń w korzystaniu z uprawnień, dodatkowych wymagań i rekomendacji dla kierowców z różnymi potrzebami. Ignorowanie tych kodów może prowadzić do problemów prawnych, zwłaszcza jeśli oznaczenia dotyczą wszystkich kategorii uprawnień, nie tylko kategorii B. Lepiej więc wiedzieć trochę więcej, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie kontroli drogowej.

Poniżej przedstawiamy pełną listę oznaczeń kodowych, które warto znać, aby świadomie korzystać z prawa jazdy, a nie traktować je tylko, jak kawałek plastiku.

KODY W PRAWIE JAZDY - SPECYFIKACJA

 

Kody dotyczące wzroku

01 – wymagana korekta lub ochrona wzroku:
01.01 – okulary,
01.02 – soczewki kontaktowe,
01.03 – szkła ochronne,
01.04 – szkło matowe,
01.05 – przepaska na oko,
01.06 – okulary lub szkła kontaktowe,

 

Kody dotyczące słuchu

02 – wymagana korekta słuchu:
02.01 – aparat słuchowy jedno uszny,
02.02 – aparat słuchowy obu uszny,

 

Kody dotyczące protez

03 – wymagane używanie protez narządu ruchu podczas jazdy:
03.01 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny górnej,
03.02 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny dolnej,

Ograniczone korzystanie z pojazdu

05 – wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu:
05.01 – jazda tylko przy świetle dziennym,
05.03 – jazda bez pasażerów,
05.04 – jazda z prędkością nie większą niż narzucona,
05.05 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
05.06 – bez prawa ciągnięcia przyczepy,
05.07 – bez prawa jazdy po autostradach,
05.08 – zakaz spożywania alkoholu,

Modyfikacje w układzie zmiany biegów

10 – wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
10.01 – ręczna zmiana biegów,
10.02 – automatyczna zmiana biegów (takie oznaczenie pojawia się na prawie jazdy osób, które ukończyły kurs prawa jazdy na automat)
10.03 – zmiana biegów sterowana elektronicznie,
10.04 – regulowana dźwignia zmiany biegów,
10.05 – bez przekładni dodatkowej,

KODY PRAWO JAZDY

Modyfikacje sprzęgła

15 – wymagana modyfikacja sprzęgła:
15.01 – regulowany pedał sprzęgła,
15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie,
15.03 – sprzęgło automatyczne,
15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą,

 

Modyfikacje w układzie hamulcowym

20 – wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
20.01 – regulowany pedał hamulca,
20.02 – powiększony pedał hamulca,
20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
20.04 – pedał hamulca pod całą stopę,
20.05 – wychylny pedał hamulca,
20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy,
20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
20.09 – regulowane sterowanie hamulca postojowego,
20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
20.11 – nożny hamulec postojowy,
20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
20.13 – hamulec obsługiwany kolanem,
20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy,

 

Modyfikacje w układzie przyspieszenia

25 – wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
25.01 – regulowany pedał przyspieszenia,
25.02 – pedał przyspieszenia pod całą stopę,
25.03 – wychylny pedał przyspieszenia,
25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie,
25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem,
25.06 – serwoprzyspieszacz,
25.07 – pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie,
25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą,

Kody prawo jazdy - pozostałe modyfikacje

Modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia

30 – wymagane modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
30.01 – pedały równoległe,
30.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
30.03 – przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
30.04 – pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
30.05 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
30.06 – wypiętrzona podłoga,
30.07 – przegroda z boku pedału hamowania,
30.08 – przegroda na protezę z boku pedału hamulca,
30.09 – przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
30.10 – podparcie pięty/nogi,
30.11 – elektryczne sterowanie hamowania i przyspieszenia,

Modyfikacje urządzeń sterowania

35 – wymagane modyfikacje urządzeń sterowania:
35.01 – urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów,
35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia,

Modyfikacje w układzie kierowniczym

40 – wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
40.01 – zwykły układ kierowania ze wspomaganiem,
40.02 – układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
40.03 – układ kierowniczy z systemem rezerwowym,
40.04 – wydłużona kolumna kierownicy,
40.05 – zmodyfikowana kierownica,
40.06 – wychylne koło kierownicy,
40.07 – pionowe koło kierownicy,
40.08 – poziome koło kierownicy,
40.09 – kierowanie nożne,
40.10 – alternatywny system kierownicy,
40.11 – gałka na kierownicy,
40.12 – szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
40.13 – ze stawem szynowym,

Modyfikacje lusterek

42 – wymagane modyfikacje lusterek:
42.01 – zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
42.03 – dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
42.04 – panoramiczne wewnętrzne lusterko,
42.05 – lusterko do obserwacji martwych pól,
42.06 – elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterka,

Modyfikacje fotela kierowcy

43 – wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
43.01 – fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem,
43.05 – wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
43.06 – regulacja pasa bezpieczeństwa,
43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy.

Poznanie i zrozumienie tych kodów może pomóc w uniknięciu nieprzyjemnych sytuacji na drodze i zapewnić bezpieczniejszą jazdę dla nas, naszych pasażerów i innych użytkowników ruchu drogowego.

SZKOŁA JAZDY WEGA

Zapraszamy do zapisów na kurs prawa jazdy